Stezka zdravovědy: hypoglykemický záchvat / „hlaďák“

  • Víš, co je to cukrovka

 Cukrovka je celoživotní nemoc, která postupným zvyšováním hladiny cukru a těžkou dehydratací nemocného zabije. Léčba udržuje cukr v krvi na normální hladině. Při nepoměru mezi léčbou a příjmem potravy může hladina cukru vlivem léků příliš klesnout. Dojde ke změně chování, pocení. Stav se může zhoršit až k bezvědomí a křečím. Cukr pomůže a neublíží.

Obtíže nemocného vznikají z nedostatku inzulínu. Inzulin je hormon tvořený slinivkou, který pomáhá cukru vstupovat do svalových a tukových buněk. V krvi cukrovkáře se tedy hromadí cukr, který tělo není schopné využít.

Dnes se cukrovka léčí umělým dodáváním inzulínu nitrožilně.

  • Vysvětlíš, z čeho vznikne hypoglykemický šok (nedostatek cukru) | hypo = latinská předpona „málo“ gykémie = krevní cukr

 - Nemocný se zapomene se najíst.
- Překvapí ho nečekaná fyzická aktivita.
- Píchne si omylem větší dávku inzulínu, než by měl.

 

JAK K TOMU MŮŽE DOJÍT?!

Snadno… Cukrovkář ráno zaspí, ve spěchu si píchne inzulín, obleče se, otevře lednici, ale už ví, že přijde pozdě do práce. Bojí se, aby nebyl průšvih. Vezme si svojí dávku inzulínu (zapomene, že už jednu ráno měl) a nasnídaný vyrazí z domu. Autobus dobíhá neuvěřitelně rychle dobrých 200 metrů. Najednou pocítí slabost…

 

 

  • Uvedeš příznaky hypoglykemického šoku

 - Hlad, slabost ve svalech, malátnost, zatmívá se před očima
- Nedostatek cukru se může projevit změnami funkce mozku. Jako vystupňovaná agrese, nervozita, nesoustředěnost, plačtivost či spavost. Změna uvažování někdy cukrovkářovi znemožní se najíst.
- Člověk může být bledý, opocený, špatně vidí, může mu být špatně od žaludku, zvýší se tepová frekvence, buší srdce… Pokud se hladina cukru v krvi nezvyšuje, člověk začíná ztrácet vědomí.
- Hrozí záměna za opilce - člověk mluví nesrozumitelně, potácí se, padá.
- Je oslovitelný, pak reaguje už jen na bolestivý podnět, nakonec nereaguje na nic, objeví se křeče.

 

  • Víš, jak poskytnout první pomoc při hypoglykemickém šoku.

 Tento stav se rozvíjí velice rychle. Jsou to řádově minuty. Je potřeba myslet na možný nástup bezvědomí a co nejdřív podat cukry.

 

Jestliže se cukrovkář začne chovat divně, dej mu cukr. Pokud ho má v krvi málo, jeho stav se rychle zlepší a můžeš mu tím zachránit život. Pokud ho má v krvi hodně, situaci nezhoršíš (je to jako když do jezera kápneš kapku vody).

 

Ideální je cukr v tekuté formě. Sladký čaj, kola, rozpusťte cukr ve vodě (kolik se ho tam jen vejde). Pozor na „light“ výrobky, neobsahují cukr! Též je možné podat hroznový cukr k rozkousání či samotný cukr krystal/moučku.

 

Potom mu dej něčeho najíst (složitější cukry) – tatranku, rohlík, chleba… Najíst a napít dej člověku, je-li toho schopen – dokud sám udrží hrníček či rohlík v ruce. Rozhodně mu nepomáhej strkat jídlo či pití do úst!

 

Pokud není postižený schopen sám jíst či pít, volej záchranku (155)!

 

PROČ SI MÁ POSTIŽENÝ BRÁT JÍDLO A PITÍ SÁM

 V bezvědomí jsou povolené svaly, včetně těch, co kontrolují polykání a ovládají naše kašlací reflexy. Může dojít k udušení.


MÝTUS: To je cukrovka, píchněte mu inzulín!

Inzulín  (na rozdíl od kostky cukru) může člověka zabít, proto jej podává pouze lékař, nebo diabetik sám sobě při plném vědomí.


  • Víš, co je to „hlaďák“ a co s ním dělat

 Jedná se o stav, kdy má tělo zdravého (necukrovkáře) nedostatek cukru. Může k tomu dojít při velké fyzické námaze. Postižený se chová obdobně jako cukrovkář. Vypadá jako opilý!

 

Postupuj úplně stejně jako u cukrovkáře.