Buzola? A proč ne GPS?

oddílu Poutníci využíváme buzoly. Ano, i v době, kdy je naprostým standardem, že má každý telefon GPS modul, offline i online mapu. Mohlo by se zdát, že taková věc není třeba. Odpadl dokonce i po dlouhou dobu používaný argument „a co když ti dojde baterie?“ – běžně s sebou nosíme pytel powerbanek.

46868073-2477219532318058-707495832227676160-n-nahled

Celé kouzlo spočívá nejen v tom, že využíváme něco, co je zaobalené dobrodružstvím, nevšedností a snad i závanem retro. Druhá věc je, že činnostmi s buzolou podporujeme logické uvažování a trénujeme prostorovou inteligenci. Telefon nabízí pasivní příjem informace jít „od – do“ a ještě upozorní na chybu v případě, kdy sejdeme z cesty hlasovým upozorněním. 

46866221-2477219355651409-7848225239270948864-n-nahled

U Poutníků se při práci s dětmi zaměřujeme na styl práce takový, že nenecháváme děti povětšinou pasivně přijímat informace a pak s nimi nepracovat. Dávno jsme překonali frontální výuku (typicky na školách – jeden přednášející a ostatní posluchači), snažíme se o to, aby děti samy objevily řešení problémů a byli aktivními účastníky dění a hybateli situace.

buzola-affekt-nahled

V případě buzol jsme vyzkoušeli již řadu aktivit. Níže uvádím stručný výpis toho, co vše lze pro děti i dospělé připravit:

 

  •  Orientační běh – snad nejrozšířenější klasika s buzolami. Připravíte několik stanovišť v předem vyjasněném okolí, vyznačíte je do mapy na pár metrů přesně a necháte na účastnících, ať si sami vymyslí kudy poběží (vzhledem k tomu, že cílem je oběhnout vše – anebo při obměně jen část – účastníci musí kalkulovat s efektivitou plánování trasy).
  • Miniorientační běh – vytyčíme stanoviště ve velmi omezeném prostoru a provázky obmotáme. Vznikne tedy jakási 3D šachovnice s překážkami. Rozdáme účastníkům buzoly a lístečky s nákresy světových stran kudy běžet, případně jen čísla stanovišť a je na nich, jak zvládnou rychle orienťák uběhnout. Lze všechny účastníky vyslat i najednou, což přidává na prvku zmatenosti a nutnosti rychle se zorientovat v rušném prostředí.
  • Stezka po azimutech – na prvním stanovišti najde účastník list papíru s nápisem A (azimut – geometrický stupeň v kruhu) a K (počet kroků). Tím získá směr a vzdálenost k dalšímu bodu. Lze kombinovat i úkoly typu 124 kroků severním směrem a poté 30 kroků pravoúhle doprava.
  • Určování směru a azimutů – v podstatě jde o aktivitu, kde nacvičujeme přípravu předchozí aktivity. Zajímavým rvkem je však AHA moment, kdy si dítě/účastník uvědomí reverzi měření.

 

Samozřejmě nerezignujeme na modernější techonogie, neboť se snažíme o všestranný rozvoj osobnosti dětí i vedoucích, a tak máme v Základní oddílové zkoušce, kterou by měl mít chuť tvořit každý oddílák, uveden bod GPS, kde se jedinec naučí s tímto zařízením zacházet a dokonce po splnění bodu i ví, jak funguje (odkud se signál bere a jak družice zjistí, kde člověk je).

brana-16-008-nahled brana-16-095-nahled

pod-seni-020-nahled pod-seni-095-nahled

 

Moc děkujeme firmě Affekt.cz za věnování 3 buzol. Pomohla nám tak rozšířit naši výchovně-vzdělávací a volnočasovou činnost s dětmi, mládeží a dospělými. Prodejce nabízí více typů buzol a kompasů na svých webových stránkách.